نظرهای ثبت شده



گزارش مجمع عمومی عادی و فوق العاده شهریور 95


     
برگزاری جلسه مجمع عمومی عادی و فوق العاده صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران
حسب آگهی روزنامه و دعوتنامه قبلی از اعضاء و سهامداران محترم صندوق ، مجمع عمومی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران رأس ساعت 11 صبح روز دوشنبه 95/06/16 در محل سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی با حضور بالغ بر 90 % از سهامداران و نمایندگان قانونی آنها با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز بکار نموده است .
ابتدا رئوس و دستورات جلسه قرائت گردید و سپس جناب آقای مهندس پناهی مدیرعامل محترم صندوق با حضور در جایگاه و ضمن عرض خیرمقدم به مدعوین ، سهامداران محترم ، و نماینده شرکت مادر تخصصی جناب آقای مهندس اعرابی مدیریت محترم امور مجامع و با تقدیر و تشکر از توجه و عنایت ویژه ریاست محترم سازمان ، جناب آقای مهندس حیدرپور به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی ، حضور پرشور سهامداران در جلسه مجمع عمومی را بیانگر اعتقاد تشکلهای بخش کشاورزی به نقش و اثربخشی فعالیت صندوق دانستند و خواستار همدلی و تعامل بیش از پیش در ادامه راه شده اند . ایشان به افزایش سرمایه 2 برابری صندوق که امروز قریب به 43 میلیارد تومان سرمایه صندوق شده است یادآور شدند که صندوق مازندران توانسته یک گام بسیار بزرگی را در بحث ارائه خدمات به لحاظ افزایش سرمایه داشته باشد.
در ابتدای جلسه جناب آقای مهندس پناهی به گزارش کلی در مورد بودجه سال مالی پرداختند.
بازنگري طرح تأ سيس

در راستاي توسعه كمي و كيفي صندوق حمايت از توسعه بخش كشاورزي مازندران با هدف توزيع عادلانه منابع مالي بخش كشاورزي اجرا و عملياتي نمودن بازنگري طرح تاسيس يكي ازموارد بسيار مهم بوده كه با تلاش و پيگيري جدي و زايد الوصف مديريت صندوق با همكاري سازمان جهاد كشاورزي تحقق يافته است.
طبق چشم انداز تعیین شده و به استناد تفاهمنامه سه جانبه فیمابین استانداری ، شرکت مادر تخصصی و سازمان جهاد کشاورزی و بررسـی های به عمل آمده در طرح بازنگری تأسیس سهم بری ریالی تشـکلهای سامان دهی شده (واجد شـرایط) بر اساس سرمایه هزار میلیارد ریال تسهیم و برنامه ریزی گردید.

شاخصهاي بررسي و ارزيابي تشكلهاي فراگير بخش كشاورزي استان شامل موارد ذيل مي باشد:
تسهیلات کوتاه مدت سرمایه در گردش : علاوه بر تسهیلات قرض الحسنه که در بالا به آن پرداخته شده است از محل منابع داخلی صندوق و همچنین منابعی که از طرف شرکت محترم مادر تخصصی در قالب تسهیلات قرض الحسـنه در اختیار صنــدوق مازندران قرار گرفته است ، توفیـق داشـتیم تا کنون مبـلغ 8/845 میلیـارد ريال تســهیلات سـرمایه در گـردش ( کوتاه مدت ) به سهامداران پرداخت نماییم که مبلغ 8/185 میلیارد ریال آن در سال جاری پرداخت شده است . از آنجائیکه تمامی حضار محترم سهامداران صندوق و مدیران شرکتها و تشکلهای عضو می باشند ، یقیناً به اثر بخشی منابع صندوق به لحاظ اینکه اولاً با ساز و کار آسان در اختیار قرار می گیرد ، دوماً همزمانی نیاز به منابع و پرداخت تسهیلات از طرف صندوق با هدف تهیه بموقع نهاده ها و یا رفع نیاز فوری واقف می باشید .
عاملیت کمکهای بلا عوض دولت :
در راستای تصمیمات متخذه از سوی دولت جهت حفظ منابع آب و خاک و استفاده از روشهای نوین آبیاری در سطح کشور و همچنین در فضای هدفمند سازی یارانه های بخش کشاورزی ، وظایفی در قالب قبول عاملیت ( کارگزاری ) وجوه دولتی به این جایگاه محول گردیده است که از محل اعتبارات سازمان محترم جهاد کشاورزی مازندران ، صندوق توانسته است قبول عاملیت و در اجرای پروژه های مختلف بشرح سرفصلهای ذیل الذکر ، انجام وظیفه نماید
بعد از آن جناب آقای مهندس اعرابی ضمن تقدیر و تشکر از سهامداران محترم ،اینکه دعوت هیأت مدیره را پذیرفتند و در مجمع شرکت کردند قدردانی فرمودند .ایشان فرمودند که استان مازندران در مقایسه با استان های دیگر مشارکت خوبی دارند و از این بابت از هیأت مدیره و مدیر عامل و کارکنان شرکت که بستر کار برگزاری مجمع فراهم می شود کمال تقدیر و تشکر را اعلام فرمودند.
ایشان ابتدا یک گزارش از وضعیت صندوق های حمایت در سراسر کشور را اعلان فرمودند ، در حال حاضر تعداد صندوق ها به 102 مورد رسیده است که از حیث سرمایه مجموعاً نزدیک به 1200 میلیارد تومان شده است. از این سرمایه بالای 60 درصد متعلق است به صندوق های استانی که صندوق مازندران هم جز یکی از این گروه صندوق ها است. (از حیث سرمایه صندوق صندوق مازندران دارای یک تحول بسیار خوبی است که صندوق مازندران با حدود 50 میلیارد سرمایه در رده های اول کشوری قرار دارد ، نیاز است که هیأت مدیره و مدیر عامل تعامل مناسبی را داشته باشند،از یک طرف تعامل با شرکت مادر تخصصی است که هر استانی که تعامل مناسبی با شرکت مادر داشته باشد می تواند از این تعامل استفاده نماید که این ها جزء سیاست گذاری های هیأت مدیره شرکت می باشد.
در ادامه ایشان راجع به صندوق های ملی یادآور شدند که صندوق های ملی، تخصصی هستند ، در این قسمت این نکته حائظ اهمیت است که وزارت جهاد کشاورزی دنبال این است که صندوق های ملی – محصولی را ایجاد کند که هم اکنون صندوق چای ایجاد شده است که بخشی از شهرستان های استان مازندران که دارای این محصول هستند به عضویت این صندوق درآمدند. صندوق دیگر ، صندوق بذر و جو می باشد که این هم به دنبال سیاست های وزاتخانه ایجاد شده است. وزارت جهاد کشاورزی به دنبال این است که صندوق های دیگر مثل زیتون ، برنج و .. را ایجاد نماید که سهامداران این صندق ها مجدداً همین شما سهامداران محترم هستید یعنی با متناسب با رشته ای که در آن کار می کنید می توانید از این ظرفیت بهره مند شوید. بنابراین آمادگی این را داشته باشید که اگر این صندق ها ایجاد شد از این ظرفیت ها بهره مند شوید.
همچنین ایشان در خصوص صندوق های شهرستانی فرمودند این صندوق ها در 4 استان کشور(خراسان شمالی و جنوبی ، سمنان، تهران) که مجوز داشتیم شبکه کامل صندوق های شهرستانی را ایجاد کردیم که حداقل باید 10 میلیارد تومان سرمایه داشته باشیم که 5 میلیارد تومان سهم دولت و 5 میلیارد تومان سهم مردم می باشد، که منابع استانی هم باید برای تغییر سهم دولت فراهم شود محل منابع یاد شده حدود 12 درصد سرمایه را مشمول می باشد.
صندوق های توسعه حمایت زنان روستایی یکی دیگر از صندوق های تحت پوشش است که یک سری صندوق های خرد ، که از این صندوق زنان یک مورد در شهرستان قائمشهر در استان مازندران ایجاد شده است.
نکته دیگر بحث های ارائه خدمات است که در حال حاضر روی سامانه ای کار می کنیم که کلیه مباحث ،اتفاقات،خدمات،تسهیلات،نیرو،سهامداران می توانند از این سامانه استفاده کنند ، یعنی با کدی که در اختیار سهامداران محترم قرار می دهیم وارد این سامانه می شوند و با شرکت مادر ،صندوق های دیگر و تشکل های دیگر وارد تعامل می شوند.
بحث آموزش که در برنامه هیأت مدیره دیده اند که هم برای سهامداران و هم برای کارکنان و هیأت مدیره می باشد.
بعد از آن جناب آقای مهندس حیدرپور رئیس محترم سازمان جهاد کشاورزی مازندران به ارائه گزارش پرداختند ایشان با عرض سلام و تشکر خدمت سهامداران محترم که در مجمع عمومی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شرکت کردند قدردانی فرمودند.همچنین با عرض خیر مقدم خدمت آقای اعرابی نماینده محترم شرکت مادر تخصصی و تشکر از همه دست اندرکاران صندوق که در یک سال گذشته توانسته اند خدماتی را ارائه کنند .
ما انتظار داریم که صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی که یکی از صندوق ها و منابع مالی است که فعالیت خوبی داشته و این فعالیت باید گسترده شود. ، علیرغم اینکه بانک ها منابع مالی را در اختیار دارند ولی بهره آن به گونه ای است که خیلی در جهت رونق بخش های کشاورزی نیست. یعنی متناسب با بهره وری و سود بخش کشاورزی نیست.
بنابراین صندوق هایی مثل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی که با شرایط آسان و بهره پایین می تواند به تولید کننده کمک کند ،باید این گونه صندوق ها و این گونه منابع مالی گسترش پیدا کند،با حمایت شما عزیزان و سرمایه گذاری بیشتر باید این فعالیت گسترده تر شود و تبدیل به وام شود و به عنوان یک شبکه فنی مالی و اعتباری به کمک بخش کشاورزی بشتابد . از تولید کننده هم انتظار داریم که سرمایه خود را در صندوق بعنوان یک منبع تأمین کننده مالی افزایش دهند و بالا ببرند تا قدرت مانور صندوق را گسترش دهیم. و تشکل های ما برای تقویت تولید وام خود را بموقع و با کمترین زمان ممکن دریافت کنند .
بعد از سخنرانی مهندس حیدر ور رئیس محترم سازمان جهاد کشاورزی مازندران جناب آقای مهندس اعرابی در ادامه جلسه با بحث مجمع عمومی عادی که تصویب بودجه است ، آغاز نمودند ایشان فرمودند که یک بودجه در سال قبل تصویب شده است که علاوه بر آن دوستان اصلاحیه هایی را روی بودجه قبلی دارند که می خواهند از سهامداران مصوبه بگیرند و همچینین یک برنامه ای دارند برای سال آینده که در مجمع باید مصوبه بگیرند که باید کارهای آن را انجام دهند.
مهندس پناهی در ادامه فرمودند یک پیشنهادی را برای بودجه سال آینده داریم که کاربرگ آن در آخرین صفحه گزارش قید شده است. بر اساس پیش بینی هایی که برای درآمد کرده بودیم رشد داشتیم ، و در هزینه ها هم صرفه جویی داشتیم که این خود نشان دهنده مدیریت بر منابع و مصارف می باشد.
در ادامه فرمودند 2 مورد سرمایه گذاری داشتیم که شامل اصلاحیه برای مسکن ، که انشالله بتوانیم آن را به اتمام برسانیم و تجهیز کنیم. و یک مورد سرمایه گذاری نیز در تأسیس شرکت توسعه بازرگانی و تجارت داشتیم ، فعلاً در این 2 فاز ما سرمایه گذاری داریم . در بحث مجمع فوق العاده که برنامه ریزی شد یک بحث نقل و انتقال هست که تعدای از شرکت های خدمات مشاوره ای جذب سازمان شدند تا پایان 93، علیرغم پیگیری هایی که داشتیم و تلاشی که باقیمانده اعضاء و مدیران شرکت ها برای احیای شرکت داشتند نتوانستند این فضا را در سیستم خودشان برنامه ریزی کنند و به ناچار تقاضای نقل و انتقال سهام دادند که هر چند ما مخالف این موضوع هستیم ولی بناچار مجبوریم تا طبق مصوبه نقل و انتقال این سهام را انتقال دهیم و در این راستا بر اساس آخرین بازنگری که در سال 93 انجام شد این منابع در زیر بخش های مختص به خود جا به جا خواهد شد.



تاریخ خبر : 1401/01/21 تعداد دفعات بازدید : 2539  چاپ خبر


: نام
  : پست الکترونیک
: متن پیام
1* 5
: کد امنیتی

ثبت نظر