نظرهای ثبت شده



جلسه مشترک شرکت مادر تخصصی ، صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان ، استانداری محترم مازندران و سازمان جهاد کشاورزی


     

زمان جلسه : 19 عصر روز شنبه مورخ 93/1/30

مکان جلسه : دفتر کار استاندار محترم مازندران

دستور جلسه : - کارگروه توسعه صندوق
- کمک به افزایش سرمایه صندوق استان ( توسعه کیفی )
- تشکیل صندوقهای شهرستانی و زنان روستایی ( توسعه کمی )

حاضرین : دکتر فلاح استاندار محترم مازندران - دکتر احسـانی معاونت محترم برنامه ریزی و اشـتغال مازندران - مهنــدس رضـوی رئیـس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی - مهندس حیدرپور ریاست محترم جهاد کشاورزی استان - مهندس اشرفی عضو هیئت مدیره و مدیر توسعه عملیات و امور نمایندگان و مجامع شرکت مادر تخصصی - مهندس نتاج مشاور محترم استاندار - مهنـدس پناهی مدیر صنـدوق استان - آقایان ( رزاقی – شعبانی – حسن زاده – عبداللهی ) اعضاء محترم هیئت مدیره و بازرس قانونی صندوق .

جلسه رأس ساعت 19 روز شنبه 93/1/30در محل دفتر کار جناب آقای دکتر فلاح استاندار محترم مازندران با حضور حاضران صدرالاشاره تشکیل و با موضوع توسعه کمی و کیفی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران شروع به کار نموده است .
ابتدا آقای مهندس پناهی مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران پیرامون عملکرد و ظرفیت های قانونی صندوق و اثربخشی فعالیت های آن در فضای پولی جامعه پرداختند و بیان داشتند :
-صندوق در قالب عاملیتهای مختلف که برخی از آنها عبارتند از : آبیاری تحت فشار ( قطره ای – بارانی ) و عاملیت بهینه سازی مصرف سوخت در واحد های مرغداری و گاوداریهای شیری استان و راه اندازی شرکت شبکه خدمات مشاوره ای و تجهیز و راه اندازی شرکتهای تعاونی تولید روستایی ، کشاورزی حفاظتی و ... با سازمان جهاد کشاورزی همکاری و عاملیت داشته و دارد که عملکرد مطلوبی را از خود به جای گذاشته است .
همچنین با قبول عاملیت صندوق توسعه ملّی از محل اعتبارات سالهای 90 ، 91 و 92 جمعاً قریب به هزار میلیارد ريال تسهیلات در قالب پروژه های مختلفی از بخشهای دام ، طیور ، شیلات ، زراعت ، باغبانی ، برق رسانی چاههای کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی از طریق صندوق با همکاری بانک سپه جاری و پرداخت شده است .
و خاطر نشان کردند صندوق تا کنون در کمتر از 48 ساعت نسبت به پرداخت صورت وضعیتها و پرونده های آبیاری تحت فشار و سایر عاملیت ها اقدام نموده است که این موضوع تأثیر بسزایی در جهت دلگرمی مجریان طرح ها ( کشاورزان عزیز و پیمانکاران ذیربط ) و سرعت بخشیدن انجام امور توسط جامعه اخیرالذکر داشته است . حجم عملیات و صحت و سرعت در کار و تقاضای ذایدالوصف کشاورزان و جامعه باغداران استان به قسمی بوده است که قریب به 60 میلیارد ريال مازاد بر اعتبارات تخصیصی در استان کار انجام گرفته است .
در ادامه با اشاره به بحران مرکبات و عدم تنظیم بازار آن در فصل برداشت اشاره نمودند و بیان داشتند که صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان نقش بسزایی را در جهت تحقق خواسته جامعه باغداران استان ایفا نموده است . همچنین به لحاظ ریسک پذیری بالای بخش کشاورزی و ریسک سرمایه گذاری در این بخش و وقوع شرایط قهری در این خصوص تزریق بموقع منابع و یا به نوعی انطباق زمان نیاز و تجهیز و تخصیص منابع برای بخش را از ضروریات دانسته اند و فرمودند صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی جهت تحقق این مهم طراحی و راه اندازی و نقش آفرینی میکنند .
-درادامه تحقق تفاهمنامه سه جانبه را از ضروریات توسعه کیفی و کمی صندوق استان دانسته و خواستار تسریع در این خصوص شده اند و از استاندار محترم به لحاظ تخصیص 58 میلیارد ريال جهت توسعه کیفی صندوق ( افزایش سرمایه ) مراتب تقدیر و تشکر و قدردانی بعمل آوردند و خاطر نشان کردند با پرداخت تسهیلات کوتاه مدت به تشکلهای بخش کشاورزی برای تأمین نهاده ها با مبلغ تخصیصی میتـوان تا 600 میلیارد ريال گردش مالی ایجاد نمود و این خود بخش قابل توجهی از مشـکلات بخـش را مرتفع خواهد نمود .
-بحث تشکیل و راه اندازی صندوقهای شهرستانی پیرو جلسات کارگروه توسعه صندوق که با ریاست معاونت محترم برنامه ریزی و اشتغال استانداری ، جناب آقای دکتر احسانی تشکیل میگردد را از برنامه های پیش رو و افق و چشم اندار توسعه کمی صندوق در استان دانسته اند که کمک و یاری و همکاری جدّی سازمان جهاد کشاورزی را به لحاظ تولیت بخش کشاورزی مثمر ثمر و مفید فایده دانستند .
-در پایان خاطر نشان کردند علیرغم حجم بالای کار و عدم توازن در منابع انسانی و رشد خدمات رسانی در صندوق ، این مشکل مانع از سـرعت و دقـت خدمات رسـانی به جامـعه کشاورزان اسـتان نشـده ، بلکه همـکاران با انگـیزه ای قابل وصف و خســتگی ناپـذیر کما فی السابق آمادگی انجام به روز امور را دارند .
-جناب آقای دکتر احسانی معاونت محترم برنامه ریزی و اشتغال مازندران ، ضمن تقدیر از گزارش بسیار خوب مدیر عامل صندوق استان ، نقش صندوق را در بخش کشاورزی بسیار مطلوب و حیاتی تلقی نموده و عنوان داشتند که ان شاءالله طبق برنامه 6 ماهه اول سال 93 تا مبلغ 150 میلیارد ريال دیگر علاوه بر رقم تخصیصی فعلی ( 58 میلیارد ريال ) به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی اختصاص خواهیم داد .
در ادامه پیشنهاد تشکیل صندوقهای زنان روستایی و شهرستانی را مطرح و از تشکیل کارگروه توسعه صندوق که بهمن ماه سال 92 کار خود را با هماهنگی و دبیری مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شروع کرده است ، خبر دادند و فرمودند تشکیل
صندوقهای شهرستانی باقید فوریت در فاز اول در 5 شهرستان بصورت پایلوت در دستور کار بررسی و ایجاد شرایط تأسیس قرار گرفته است که از سازمان جهاد کشاورزی خواستند که جهت تهیه طرح تأسیس و احصاء سهمبری بهره برداران و تشکلهای هر شهرستان اقدام عاجل بعمل آورند . همچنین از نقش آفرینی صندوق در بحث مرکبات در فصل برداشت و امر ذخیره سازی سال 92 قدردانی نمودند .
-در ادامه جناب آقای مهندس رضـوی ، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شـرکت مادر تخـصصی با تبریک سـال نو و میلاد حضرت فاطمه (س) دخت نبی اکرم (ص) ، به اهمیت وجودی صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی و فلسفه وجودی آن پرداختند و صندوقها را تنها جایگاه مردم نهاد دانستند که با ساز و کار بسیار آسان طراحی شده بطور کامل ( 100 درصدی ) در راستای سیاستهای وزارت متبوع در خدمت بخش کشاورزی کشور می باشد .
-صندوقها با عملکرد و اثربخشی خوبی که در سطح کشور داشتند ، در حال حاضر موج عظیمی جهت تشکیل و راه اندازی صندوقهای شهرستانی در بسیاری از استانها فراهم شده است و در چند استان کشور ( تهران – سمنان – خراسان جنوبی ) تقریباً در تمامی شهرستانهای تابعه شان ، صندوقهای شهرستانی تأسیس و مشغول به فعالیت شده اند . ایشان صندوقهایس شهرستانی را عامل پس رفت صندوقهای استانی ندانسته بلکه سبب تشکیل سرمایه و استفاده از منابع خرد بهره برداران دانستند و فرمودند با تجمیع در هرشهرستان تحت عنوان صندوقهای شهرستانی ، راحت تر می توان بر مشکلات فایق آمد .
تقاضای تقویت کارگروه توسعه صندوق را با هدف تهیه نقشه راه و چشم انداز صندوق استان از معاونت محترم برنامه ریزی استاندار نمودند و حتی با تأکید به صدور حکم برای اعضاء کارگروه با امضاء معاون برنامه ریزی استاندار خواستار رسمیت بخشیدن به کارگروه و تشکیل جلسات با موضوعات از پیش تعیین شده شده اند . همچنین قول مساعد داده اند تا در آینده نزدیک سرمایه صندوق استان در شأن کشاورزی مازندران رشد و افزایش یابد .
همچنین یکی از مشکلات اصلی و اساسی تشکلها را تأمین سرمایه در گردش با توجه به بالا رفتن یکدفعه قیمت نهاده ها دانستند و یکی از راه های تجهیز منابع برای این مهم را اعتبارات سرمایه در گردش صندوق توسعه ملی دانستند که ان شاء الله تحقق یابد .
در پایان فرمایشات حاج آقا رضوی ، حکم نمایندگی شرکت مادر تخصصی توسعه سرمایه گذاری جناب آقای مهندس حیدر پور ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی در صندوق مازندران با دستان توانمند استاندار محترم به ایشان اهداء شده است .
-آقای مهندس اشرفی عضو محترم هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه سرمایه گذاری و مدیریت توسعه عملیات و امور مجامع و نمایندگان ، صندوق مازندران را از صندوقهای قدیمی برشمردند و فرمودند که نظم و انظباط در برگزاری مجامع این صندوق قابل توجه بوده و مجامع از مشارکت بسیار بالای سهامداران برخوردار است که این خود نشان از سلامت و عدالت محوری در مدیریت صندوق استان می باشد .
همچنین اعضاء هیئت مدیره صندوق مازندران را قوی ، با تجربه و دارای ترکیب زیربخش مناسب با کشاورزی استان دانستند و از زحمات مدیرعامل و اعضاء هیئت مدیره صندوق استان تقدیر و تشکر و قدردانی بعمل آوردند و از زحمات و همکاری صمیمانه استاندار محترم و معاونت محترم برنامه ریزی و اشتغال استانداری کمال تشکر و قدردانی را در جهت تقویت صندوق استان و رشد و راه اندازی صندوقهای شهرستانی و زنان بعمل آوردند .
جمع بندی :
- جناب آقای دکتر فلاح استاندار محترم مازندران ضمن خیر مقدم به اعضاء جلسه ، با اشاره به گزارش بسیار خوب و شفاف مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان ، فرمودند نقش و عملکرد صندوق حمایت ملموس و قابل توجه بوده و با توجه به اینکه راه توسعه استان توسعه پایدار کشاورزی می باشد و با توسعه کشاورزی و صنایع پسین ( تبدیلی ) ما می توانیم صنعت وابسته بخش کشاورزی را در استان تقویت نماییم . تقویت و حمایت از صندوق به منظور حضور پررنگ تر در عرصه تولید می تواند کمک کار خوبی برای ما باشد .
همچنین در راستای فرمایشات آقا ی مهندس رضوی ، خطاب به آقای دکتر احسانی معاونت محترم برنامه ریزی و اشتغال ، فعالیت منظم کارگروه توسعه صندوق و حرکت در جهت توسعه کمی صندوق حمایت در بخش زنان روستایی و شهرستانی را خواستار شده اند و فرمودند بهره برداران و تشکلهای کشاورزی با تلفیق سرمایه خود با سرمایه دولت می توانند بخش اعظمی از مشکلات بخش تولید را حل نمایند .
در پایان با آرزوی توفیق برای اعضاء حاضر در جلسه ختم جلسه را اعلام نمودند و جلسه رأس ساعت 21 پایان یافت .



















تاریخ خبر : 1401/01/30 تعداد دفعات بازدید : 2863  چاپ خبر


: نام
  : پست الکترونیک
: متن پیام
7+ 6
: کد امنیتی

ثبت نظر